Foto’s mogen alleen gekopieerd en gebruikt worden na toestemming van de eigenaar.
Op dit ogenblik zijn Duitsland en Nederland de enige landen die deze tank in de bewapening hebben. Hieronder een klein stukje over de aantallen die omgebouwd zijn en vanaf wanneer ze afgeleverd zijn.
De Duitse landmacht zal in totaal 225 Leopard 2’s ombouwen. De eerste Leopard 2A6 is in maart 2001 officieel overgedragen aan de Bundeswehr. De eerste bataljons welke de Leopard 2A6 hebben ontvangen zijn Pzbat 104 in Heidenheim en Pzbat 403 in Schwerin-Stern-Buchholz. Dan nu Nederland, Nederland had ooit in de goede oude tijd 445 Leopard 2A4’s. Daarvan hebben we 114 stuks verkocht aan Oostenrijk en 52 stuks en aan Noorwegen. 180 Leopard 2A4(NL)’s zijn gemoderniseerd naar Leopard 2A5(NL) welke toch redelijk afwijken van de Duitse Leopard 2A5’s. Deze 180 Leopard 2A5(NL)’s zijn toentertijd al aangepast om de modificatie naar Leopard 2A6 te vergemakkelijken (b.v. verbeterde remcilinders voor het kanon). De eerste Leopard 2A6(NL) met het kenteken “85-KP-65” arriveerde op 5 juli 2001 per trein vanuit Duitsland op de Cavalerieschool. Hierna duurde het nog enige tijd voordat hij officieel werd overgedragen aan de Cavalerie. Volgens de berichten (december 2001) zou de eerste eenheid welke de Leopard 2A6(NL) krijgt 11 Tank Bataljon in Oirschot zijn (okt 2002), als tweede 42 Tank Bataljon te Havelte (feb. 2003) en als laatste 101 Tank Bataljon (mei 2003). Of dit nog steeds het geval is … Het zou in ieder geval wel eens mogen na als een van de laatste met de “1V” en de laatste met de “A4”.
Wat zijn nu de aanpassingen c.q. verbeteringen ten opzichte van de Leopard 2A5(NL):
Onderstel:
Bij de Leopard 2A5 waren de naafdeksels van de loopwielen al van pantserstaal gemaakt maar naafdeksel van het spanwiel niet. Deze is bij de Leopard 2A6 nu ook van pantserstaal. De loopwielarmen zijn eveneens verbeterd. Dit was bij de Leopard 2A5 nog niet gebeurd en dat was met het toch wel toegenomen gewicht wenselijk. Tevens is het grof en fijn net verbeterd wat weer beter is voor de elektronica. Ook is de zekering van het navigatiesysteem van plaats veranderd, deze zat bij de bestuurder maar is nu verplaatst naar de toren. Of deze zekering bij de Duitse Leopard 2A5’s ook bij de bestuurder zat is bij mij niet bekend. Het zou dus een Nederlandse modificatie kunnen zijn.
Toren:
De mondingsreferentiespiegel is van gepolijst metaal gemaakt en bevestigd met een zwaluwstaartconstructie i.p.v. een klembandsysteem. De Rheinmetal L44/120 schietbuis is vervangen door een L55/120 schietbuis van dezelfde firma met aluminium isolatiemantels met een verbeterde werking. Dit waren bij de Leopard 2A5 kunststof isolatiemantels. Aangezien de voorzijde van het kanon langer is geworden, en dus zwaarder, heeft men de hulzenbak eveneens verzwaard om het een en ander weer in balans te brengen. Tevens is de rekenaar van de tank aangepast aangezien er een nieuwe munitiesoort in de vorm van de DM53 (LKEII) APFSDS patroon. Voor een betere stabilisering en coïncidentie zijn er eveneens diverse sensoren bijgekomen en sommige verplaatst. Van de hierna volgende modificaties weet ik niet of deze alleen Nederlandse Leopard 2A6’en gelden of ook voor de Duitse. Binnen in de tank zijn wat opbergplaatsen en houders verplaatst zoals de houders van de Diemaco patroonhouders en de veldkijker is van plaats gewisseld met de PLGR96+. De noodrichtkijker (FERO) van de schutter heeft een KE-ub afstandsschaal (gevechtstank?). De hoofdsteunen van de commandant en schutter zijn aangepast zodat beide met een ballistische kap over hun headset achter hun richtmiddelen kunnen zitten. En als alles goed gaat komt er tussen de 12-uurs periscoop van de commandant en de HZF (EMES) een zgn. “voorschriftenkist” waar men van alles en nog wat kan opbergen.